۱۳۹۰ دی ۱۳, سه‌شنبه

ارومیه،اورمیه شد !


با تصویب شورای فرهنگ عمومی آذربایجان غربی و در نهایت استفاده از نام صحیح اورمیه قانونی شد
قبلاً از نام ارومیه استفاده میشد.

توضیحاتی در باب نام اورمیه:

شكل صحيح نوشتاري اين شهر اورميه مي باشد نه اروميه،پس بنابراين نام اورميه متشكل از دو كلمه «اور» UR  و «ميه» MİYƏ مي باشد.جزء نخستين اين كلمه تركي است و در زبان تركي 5000 سال قبل به نام تركي سومري ،«اور» به معني شهر و آبادي بوده است به طوري كه پايتخت كشور سورمها نيز «اور» نام داشته است و اين به واسطه ي همانندي فرهنگي و زباني غرب آذربايجان تحت عنوان دولت آراتتا با سومريان بوده زيرا كه در آن زمان زبان تركي سومري حالت بين المللي داشته و در ملل همجوار چون آشور و كلده و سامي هم نفوذ كرده است.كلمه اور در نام شهر اورومچي در ايلت تركستان چين هم ديده مي شود و حتي بارزترين شكل اين كلمه،كلمه ي اورشليم است كه قسمت اوليه ي آن نشان دهنده ي نفوذ زبان تركي سومري به زبانهاي سامي و عبري است.
اما جزء دوم اين توپونيم «ميه»MİYƏ نام قومي از تركان بوده كه 4000 سال قبل در اين منطقه ساكن بودند و ميتاني نام داشتند.ميتاني ها به تأييد بسياري از مورخين از جمله مركوارت و هرتسفلد ساكنين اوليه ي اين خطه و ترك زبان بودند.پس «اورميه» را مي توان به «شهر قوم ميتاني» معني كرد.بنابراين وجه تسميه ي اورميه به معناي «شهر آب» يا «تبار ما» و يا هر اسم و معني ديگري اشتباه به نظر مي رسد.

۱۲ نظر:

  1. وای خدا ترکی "سومری" :))

    باششششششششششه

    پاسخحذف
  2. گودرزی به نام اورومچی و شقایقی به اسم اورشلیم.
    چی ساختی عمو جون؟ نرکی سومری؟ اگه دولت سلجوقی بر فلات ایران حکومت نمیکرد که هیچ کدوم ما آذری ها زبونمون ترکی نمیشد؟ حالا 800سال پیش با سلاجقه چه ربطی به 5000سال پیش آشور و سومر داره؟"ترکی سومری"
    به توضیح شما میگن:disinformation اطلاعات غلط!

    پاسخحذف
  3. این خبر مربوط به تیرماه هستش! و باید بگم که موافقت نشده و همچنان همان ارومیه صحیح میباشد!

    پاسخحذف
  4. مطلبی بسیار ارزشمند بود با تشکر از نگارنده .
    دوستان من ترک نیستم پس خواهشا به پانترک بودن متهمم نکنید! تو سفری که به ترکیه داشتم با یه استاد تاریخ(اگه اشتباه نکنم فامیلش میرشان بود) که دوستم اونو به من معرفی کرده بود سر مسئله ی سومرها و ترک ها و سلجوق ها و... بحث کردیم .
    رشته ی تخصصی من تاریخ ایران باستان هستش ولی با وجود این باید اذعان کنم یه جورایی در برابرش کم آوردم برعکس ما که فکر می کنیم اروپا و غرب سومرها را به عنوان ترک قبول ندارند هزار تا مطلب تاریخی و آرشیوی مستند از روزنامه ها و مجلات علمی و فرهنگی آلمانی و... رو برام رو کرد که سومرها را ترک می دانستند!
    به نظر من هیچ ایرادی ندارد که سومرها را ترک بدانیم و انکار این مسئله خود ما رو یه روزی رسوا می کنه ! سومرها ترک بودند چه بهتر ! برادران آذربایجانی ما تاریخ و پیشینه ی ما را تا 7000 سال می رسانند !
    چه بهتر که تمدن سومر متعلق به ترکهای آذربایجان عزیز هست و از اونجا نشات گرفته .
    به امید ایرانی سربلند و آزاده

    پاسخحذف
  5. خجالت بکشید ترک سومری دیگه از کجا امده؟ اذریها سوار بر خر از قفقاز به منطقه وارد شدند و حالا همه جا را با زور و گلک می خواهند به نام خود ثبت کنند . اولین چیزی که باید مردم اذربایجان ایران امروزی بدانند نام خودشان است که چیست ؟ ترکند یا اذرند . بعد در تاریخ که ازش حرف میزنند دنبال خط نوشتاری برای خودشان بگردنند.

    پاسخحذف
  6. fek konam khodeto maskhare kardi Admin. Torkie soomeri yani chi? Urmie be zabane Ashoorie. Ur yani makan va Mia yani Ab :)

    پاسخحذف
  7. ترکی ارومیه ای؟

    خدایا چه چیزا میشنویم!!

    پاسخحذف
  8. ترکی سومری منظورم بود. :D بابا اینا رو از کجاتون در میارید مثلا شب میخوابید صبح بلند میشید میگیم بگیم ترکی سومری...

    پاسخحذف
  9. یاشاسین اورمیه
    یاشاسین آزربایجان

    پاسخحذف
  10. چرا به مخاطبانتان دروغ تحویل می دهید ؟ اور در زبان آشوری یعنی جا و مکان می باشد . اور - اوروک از شهرهای قدیمی آشوری ها و بابلی ها بودند . سومری ها فرازمینی بودند یعنی انسان نبودند که ترک یا کرد و یل فارس و یا آشوری باشند . ترک ها هزاران سال بعد از سومری ها از جنوب سیبری به ایران کوچانده شدند .

    پاسخحذف
  11. چرا به مخاطبانتان دروغ تحویل می دهید ؟ اور در زبان آشوری یعنی جا و مکان می باشد . اور - اوروک از شهرهای قدیمی آشوری ها و بابلی ها بودند . سومری ها فرازمینی بودند یعنی انسان نبودند که ترک یا کرد و یا فارس و یا آشوری باشند . ترک ها هزاران سال بعد از سومری ها از جنوب سیبری به ایران کوچانده شدند .

    پاسخحذف