۱۳۸۹ شهریور ۱۸, پنجشنبه

فراکسیون محیط زیست وضعیت دریاچه اورمیه را بررسی می کند


حامیان محیط زیست آذربایجان: سبزپرس – گروه محیط طبیعی: نمایندگان عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی عصر امروز و پس از جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، وضعیت دریاچه اورمیه را بررسی می کنند.
به گزارش سبزپرس، فراکسیون محیط زیست پیش از این واکنش خاصی درباره روند خشک شدن دریاچه اورمیه نشان نداده بود.
برخی از کارشناسان معتقدند که دریاچه اورمیه بر اثر «خشکسالی» و «کاهش بارندگی» در حوضه آبریز این دریاچه درحال خشک شدن است. این افرد به برخی سفرنامه های تاریخی اشاره می کنند و معتقدند کاهش وسعت دریاچه اورمیه پیش از این و در دوره های تاریخی قبلی نیز اتفاق افتاده است.
ورودی دریاچه اورمیه ساخته شده را عامل اصلی افت سطح آب می دانند.
محمدباقر صدوق، معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست نیز سدها را اصلی ترین معضل دریاچه اورمیه می داند.
او روز یکشنبه در همایش تجلیل از خبرنگاران حوزه محیط زیست گفته بود: 21 درودخانه و 39 مسیل به دریاچه اورمیه می ریزند اما امروز یک قطره آب هم وارد دریاچه نمی شود. در حوضه آبریز دریاچه اورمیه 29 سد در دست بهره برداری، 16 سد در حال ساخت و 17 سد در دست مطالعه است. همین سدها هستند که باعث خشک شدن دریاچه اورمیه شده اند.
پیش از این نیز سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سازمان ملل متحد در سال 87 اقدام به تدوین برنامه جامع مدیریت دریاچه اورمیه کرده بود و در این برنامه مشخص شده بود که کمیته ای ملی متشکل از وزیر نیرو، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و استانداران سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان تشکیل شود. این کمیته پس از گذشت یک سال نیم از تدوین برنامه در بهار 1389 تشکیل شد.
از طرف دیگر در همین برنامه مشخص شده بود که پس از تشکیل کمیته ملی، یک کارگروه منطقه ای متشکل از مدیران حوزه آب و محیط زیست تشکیل شود و دبیرخانه دائمی این طرح نیز اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اعلام شد.
اما با وجود انکه دبیرخانه مرکزی فعالیت خود را آغاز کرد، هیچ گاه کارگروه منطقه ای تشکیل نشد.
این درحالی است که این برنامه برای مدت پنج سال نوشته شده و همچنین چشم اندازی 25 ساله را برای دریاچه متصور شده بود.
هم اکنون تقریبا نیمی از مدت اجرای این برنامه گذشته و تا کنون نه تنها شرایط دریاچه اورمیه به حالت مطلوب بازنگشته بلکه تراز آبی آن نیز در پایین ترین حالت ثبت شده قرار دارد.

پیش از این اعلام شده بود که برای رسیدن دریاچه به «تراز اکولوژیک» یا پایین ترین ترازی که شرایط زیست بومی دریاچه در حالت تعادل قرار می گیرد، نیاز به 1/3 میلیارد متر مکعب آب است که باید از طرق مختلف تامین شود. انقتال آب دیگر حوضه های آبریز، تامین حقابه تالاب از سوی سدها، باروری ابرها در منطقه، انتقال اب از دریای خزر و انتقال فاضلاب های تصفیه شده به دریاچه روش هایی بودند که برای احیای این تالاب پیشنهاد شده بودند.

با این حال تا کنون اقدام خاصی برای عملی کردن هیچ یک از این پیشنهادها انجام نشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر