۱۳۹۰ تیر ۱۴, سه‌شنبه

آشنایی با پروفسور لطفی عسکرزاده بنیانگذار نظریه منطق فازی



همه لوازم پيرامون ما که آسايش را برايمان معنا می کند و تکنيک «اتومات» و «هوش مصنوعی» را در بطن خود دارد از ابداع پروفسور لطفی زاده نشان دارد. امروزه هيچ دستگاه الکترونيکی، از جمله وسايل خانگی بدون اين منطق در ساختار خود ساخته نمی شوند. با منطق فازی پروفسور لطفی زاده، ابزار هوشمند می شوند و توانايی محاسبه در آنان نهادينه می شود.



لطفی ‌عسکرزاده، استاد دانشگاه برکلی در کالیفرنیا و بنیان‌گذار نظریهٔ منطق فازی در ریاضیات و علوم کامپیوتر (
Fuzzy Logic) است. در بخش یادکرد منابع اکثر متون فنی مربوط به منطق فازی نام او به صورت «Zadeh» ذکر می‌شود.



عسکرزاده در سال ۱۹۲۱ میلادی در شهر باكو در جمهوری آذربایجان متولد شد. پدرش روزنامه نگاری اهل اردبیل بود. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران (دبیرستان البرز) و تحصیلات عالی را در دانشگاه تهران انجام داد.



لطفی زاده در امتحانات کنکور سراسری، مقام دوم را کسب نمود. در سال ۱۹۴۲ رشته الکترونيک دانشگاه تهران را با موفقيت به پايان رساند و در طی جنگ دوم جهانی برای ادامه تحصيلات به دانشگاه فنی ماساچوست (ام.آی.تی) در آمريکا رفت و در سال ۱۹۴۶ بود که درجه کارشناسی ارشد را در مهندسی برق دریافت کرد. در ام.آی.تی و دانشگاه کلمبیا به تحصیل ادامه داد.



وی در دانشگاه کلمبیا با تدريس در زمينه «تئوری سيستم‌ها» کارش را آغاز کرد. سپس به تدریس در چند دانشگاه معتبر امریکا پرداخت. در سال ۱۹۵۹ به برکلی رفت تا به تدريس الکتروتکنيک بپردازد. از سال ۱۹۶۳ ابتدا در رشته الکتروتکنيک و پس از آن در رشته علوم کامپيوتر کرسی استادی گرفت.

پروفسور لطفی زاده دارای بيست و پنج دکترای افتخاری از دانشگاه‌های معتبر دنياست، بيش از دويست مقاله علمی را به تنهايی در کارنامه علمی خود دارد و در هيأت تحريريه پنجاه مجله علمی دنيا مقام «مشاور» را داراست. وی یکی از پژوهشگرانی است که دارای بیشترین یادکرد (
Highly-Cited) در مقالات علمی دنیا می‌باشد. با توجه به نقش منطق فازی در پیشرفت‌های نظری و عملی علم، نام پروفسور زاده در کنار فیلسوفان تاریخ علم ازجمله ارسطو (بنیانگذار منطق صفر و یک) و افلاطون ثبت شده است.



لطفی زاده که در فرهنگ های مختلف ترکی-آذربایجانی و روسی و ايرانی و آمريکايی باليده است اين را امتياز خود می داند و می گويد شما از اين طريق به طبيعت بشر بيشتر پی می بريد: «برای مثال من پنج سال رئيس دانشکده بودم، و در بحث و نظر خواهی، نظرات آنانی که تک فرهنگی بودند، نسبی بود، ولی من هر نظری که می دادم به مرور زمان، درستی نظر من ثابت می شد، برای اين که من فرهنگ های مختلف را می فهمم و درک می کنم، در جايی که مثلأ آمريکايی ها به علت تک فرهنگی بودن اين ويژگی را نمی توانند درک کنند.»

۳ نظر:

  1. واقعا باعث افتخار و مباههات است
    بایندیر عزیز واقعا پست های زیبائی دارید ممنون از زحمتتان
    یاشاسین پروفسور لطفی عسکرزاده آزربایجان اوغلو

    پاسخحذف
  2. شما که مینوشتید چرا یه چیزی در باره علی جوان ننوشته اید

    پاسخحذف
  3. دوست دارم یکی یه چیزی در باره کریم کریم اف بنویسه متاسفانه علیرغم اینکه ایشان یکی از بنیانگذاران علوم فضایی روسیه است در ایران ناشناخته اند حداقل اذریها چیزی بنویسن همین قدر بگویم که ایشان بعد از مرگ کرولوف به مدت 25 سال ریاست همه برنامه های فضایی روسیه را بر عهده داشت. خلاصه اینکه اذریهای ان ور اب بلافاصله به معرفی افتخارات اذربایجان ایران می پردازن ولی در ایران اینکار صورت نمیگیرد بد نیست دیگر اذربایجانیهای موفق و سرشناس هم ذکر شون مثل واحد علکبروف مالک غول انرژی لوک اویل فرمان سلمانوف کاشف نفت در سیبری موسی مناروف اولین فضانورد اذربایجانی ایگور اشوربیلی رییس مرکز انتی الماز سازنده سیستم ضد موشکی اس-300 که ایران می خواد بخره و خیلی های دیگر

    پاسخحذف